چرا باید یک دفترطراحی روزانه داشت؟

Sunday، ۶ Tir ۱۴۰۰

پل سزان، بخشی از اثر، ۱۸۹۰

نویسنده: الی هیل

_ دفترطراحی من شاهدی بر تجربه‌های من است، خط‌خطی‌کردن و سرسری‌نوشتن هرآنچه رخ می‌دهد.

وینسنت ون‌گوگ

_ یک شکارچی طراحی، همان‌طور که غرق زندگی است، از چیزهایی که دوست دارد سهل‌انگارانه نمی‌گذرد بلکه مکث می‌کند تا آن‌ها را بشناسد و هرچند کوتاه، چیزها را در دفترطراحی‌اش ثبت کند.

رابرت هنری، نقاش امریکایی قرن بیستم

_به کسی که دفترطراحی بی‌عیب و نقصی دارد اعتماد ندارم

کدی چمبرلین[۱]، هنرمند کمیک‌استریپ امریکایی

_معمولا ما با دفترچه‌های جیبی و دفترهای سفرنامه هنرمند به ذات او نزدیک می‌شویم...که در آن نظرات و یادداشت‌های شخصی، دید خودمانی و صمیمانه‌ای از ذهن جادویی او (هنرمند کارگر) پیش رویمان می‌گذارد.

اوژن دلاکروا [۲]

دفترچه اوژن دلاکروا

دفترطراحی می‌تواند چیزی فراتر از یک دفتر یادداشت‌برداری طراحانه باشد. اولیویا پتریدس[۳]، استاد موسسه هنری شیکاگو توضیح می‌دهد که می‌توان دفترطراحی را به عنوان یک کمد، اتاق زیرشیروانی، زیرزمین یا یک پوشه در نظر گرفت که در آن افکار ویرایش‌نشده ذخیره می‌شوند و در واقع دفترطراحی راهی برای پردازش اطلاعات خام است.

از نظر پتریدس و تعداد زیادی از هنرمندان، دفترطراحی مکانی برای بیان شخصی، آزمودن ایده‌ها و مستندکردن هرآنچه در دنیای اطراف ما است. به علاوه، می‌توانید آن‌ها را به راحتی با دوستان قابل اعتمادتان به اشتراک بگذارید، بدون این‌که خودآگاهی‌ای که وقت نمایش‌دادن یک کار هنری تمام‌شده دارید، بیرون بخزد. استفاده روزمره از دفترطراحی کمک می‌کند علاوه بر این‌که چگونه دنیا را می‌بینیم، نحوه پردازش آن را نیز تغییر دهیم.

به همین دلیل، برای هنرمندانی که می‌خواهند استفاده از دفترطراحی را شروع کنند یا تازه‌کارانی که می‌خواهند برای اولین بار در دنیای دفترهای طراحی چرخی بزنند، نکات مهمی را برای شروع کار جمع‌آوری کرده‌ایم.

۱. ابزارهایی به خودتان بدهید که دوست دارید

دفترهای جان واربرتون نقاش انگلیسی سده بیستم

وقتی یک دفترطراحی انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که چگونه و چه وقت از ان استفاده می‌‌کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اطمینان از این‌که هر روز از دفترطراحی خود استفاده کنید این است که همیشه آن را با خود داشته باشید. در این صورت وقتی ایده یا تصویری به ذهنتان می‌رسد، می‌توانید بلافاصله آن را روی کاغذ بیاورید. بنابراین دفترطراحی بزرگ یا حجیم ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

علاوه‌ بر این، دفترطراحی شما قرار است مجموعه‌ای از کارماده‌هایی باشد که با آن‌ها کار می‌کنید. پتریدس می‌گوید: «همه تمایل دارند از مداد یا خودکار استفاده کنند اما نباید از امتحان‌کردن کارماده‌های جدید بترسید. از آبرنگ، کلاژ، مرکب و.. استفاده کنید. این کتاب شماست، صحنه نمایش شماست، دنیای شماست. نجوا کنید و در عین حال فریاد بکشید.

۲. از اشتباه‌کردن نترسید

طراحی پل سزان

یکی از دشوارترین چالش‌هایی که باید هنگام طراحی روزانه از آن عبور کنید، کنارگذاشتن انتظاراتی است که باید در هر صفحه کاغذ بی‌عیب‌ونقص اجرا شوند یا به یک اثرهنری تمام‌وکمال شبیه باشند.

فرد لینچ[۴]، از استادان قدیمی مدرسه دیزاین رودآیلند[۵] توضیح می‌دهد که: «تعداد زیادی کتاب آن بیرون هست که دفترطراحی‌های این هنرمند یا آن‌ هنرمند را چاپ کرده‌اند و با دقت بالایی گزینش و تدوین شده‌اند و به هنرمندان این حس را می‌دهند که وقتی از یک دفترطراحی استفاده می‌کنید، قرار است از اول تا آخر دفترطراحی بدون هیج اشتباهی پیش بروید. او در ادامه پیشنهاد می‌کند که رویارویی با یک دفترطراحی به این شکل ممکن است ماهیت دلهره‌آور یک صفحه خالی را تشدید کند و با این حس تنهایتان بگذارد که کمتر از آنچه که وقت می‌گذارید و تمرین می‌کنیدبهِتان الهام می‌شود یا گذشت ندارید که اگر از یک طرح مشخص ناامید شده‌اید، از آن گذر کنید. به یاد داشته باشید که دفترهای‌طراحی دارای هیچ قاعده خاصی نیستند. می‌توانید ورق آن‌ها را جدا کنید و روی صفحه دیگری کلاژ کنید یا روی آن نقاشی کنید و یا ورق را از وسط تا کنید.

برگی از دفتر طراحی تیم برتون

هنرمندان معمولا از دفترطراحی به یکی از این دو روش استفاده می‌کنند: برای مستندکردن مشاهدات خود از جهان فیزیکی اطرافشان یا برای این‌که ایده‌ای را از ذهن خود روی کاغذ بیاورند. فرد لینچ پیشنهاد می‌کند که هنرمندان ترکیبی از این دو را به کار بگیرند- هم از مشاهده و هم از تخیل استفاده کنند. او توضیح می‌دهد که «هر دو، مهارت‌های واقعا خوبی هستند اما وقتی این مهارت‌ها با هم ترکیب می‌شوند، جادو اتفاق می‌افتد».

دفترطراحی جیبی وینسنت ون‌گوگ

مثلا، اگر شما هنرمندی هستید که از آدم‌ها طراحی می‌کنید، ممکن است بخواهید از تکنیک blind contour استفاده کنید. شیوه‌ای که در آن سوژه را از روی آنچه مشاهده می‌کنید و بدون نگاه کردن به کاغذ طراحی می‌کنید. تمرینی که کمکتان می‌کند روزمرگی معمول طراحی را بشکنید و تصویری غیرمنتظره خلق کنید. طراحی‌هایی که با این شیوه می‌کشید، غیرمنطقی و شلخته و بی‌قاعده هستند.

اگر هنرمندی هستید که دائما فضای داخلی را ذهنی و با استفاده تخیل خود طراحی می‌کنید، سعی کنید آن فضا را دو بار طراحی کنید اما از یک زاویه جدید. این تمرین شما را ترغیب می‌کند که به جای تصاویر مسطحی که در ذهن خود دارید، سه‌بعدی بودن سوژه خود را در نظر بگیرید.

شاید حین طراحی احساس کنید که لحظه به لحظه بی‌حوصله‌تر می‌شوید. در این صورت سعی کنید با یک موضوع تازه با صفحه کاغذ روبه‌رو شوید. پتریدس پیشنهاد می‌کند که «تصاویر را از منابع مختلفی جمع‌آوری کنید، عناصر مورد علاقه‌تان را شهودی انتخاب کنید. سپس تمام تصاویر را طراحی کنید، نقاشی کنید یا کلاژ کنید و تصاویر جدیدی خلق کنید. فضای جدیدی که تمام عناصر در آن جای بگیرند: «امیدوارم اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ بدهد».

دفترطراحی اوژن دلاکروا

۴. از دفترطراحی به جای دوربین استفاده کنید.

در کتابخانه بروکلین که بیش از ۴۱هزار دفترطراحی دارد، بازدیدکنندگان می‌توانند کلمات کلیدی و تگ‌ها را جست‌وجو کنند.

استیون پترمن، بنیانگذار این بخش می‌گوید که یکی بیشترین عباراتی که در این بخش جست‌وجو می‌شود «سفر» است. مرور دفتری که شخصی هنگام مسافرت آن را پر کرده است، نمای صمیمانه‌ای از زندگی و تجربه آن شخص دارد و برای یک مسافر، دفترطراحی به طرز چشمگیری آگاهی فرد از محیط اطرافش را افزایش می‌دهد.

پتریدس تاکید می‌کند که «[گذر تدریجی] روز و شب بهتر از [ثبت لجظه‌ای] یک دوربین است. زمان می‌برد که چیزی که مقابلتان است را طراحی یا نقاشی کنید. میانِ بودن در یک فضا یا به سادگی اسکن‌کردنش با تلفن‌همراهتان، تفاوت بسیاری است». وقتی برای تصویرکردن چیزی با خودکار یا مداد در دستانتان زمان می‌گذارید، متوجه جزئیاتی می‍شوید که در غیرآن‌صورت ممکن بود از دست بدهید. (همچنین، طراحی‌کردن بهِتان کمک می‌کند سفرتان را بهتر به خاطر بسپارید.)

در یک دفترطراحی از ۲۱هزار Artist Book پروژه دفترطراحی‌های کتابخانه دیجیتال بروکلین، یک مسافر، سفرش به کشورهای مختلف را با طراحی‌های خودکاری از ساختمان‌ها، مناظر و فضای داخلی رستوران‌ها ثبت کرده است، درحالی‌که یک علاقه‌مند دیگرِ دفترطراحی، سفرش از نیویورک به سیه‌نا را با نقاشی‌های رنگی و متن‌های ذغالی ثبت کرده است. هر دو نشان می‌دهند که چگونه هنرمندان برای ثبت تجربیات و مشاهدات بی‌نظیر خود وقت صرف کرده‌اند.

دفترطراحی سفرنامه ویلیام ترنر

۵. دفترطراحی‌تان را همراه قابل اعتمادتان بدانید

در کنار سفرنامه‌ها، دفترهای خاطرات هم بین مخاطبان محبوب هستند و غالبا ادای احترام به عزیزی است که ارتباط نویسنده با او قطع شده است. پترمن خاطرنشان می‌کند: «ما افراد زیادی اطراف خود داریم که وقتی سختی‌هایی را پشت سر می‌گذارند به دفترطراحی به عنوان محل امنی برای بروز احساسات شخصی‌شان نیاز دارند».

انتقال افکار و احساسات به یک دفترطراحی می‌تواند نوعی درمان باشد. مثل اعتمادکردن به یک دوست. از آن‌جا که این دفترها می‌توانند خصوصی باقی بمانند، می‌توانند فضای امنی برای بیان شخصی باشند. می‌توانند یک مکانیسم مفید برای کنارآمدن با موقعیت‌های استرس‌زا مثل رفت‌وآمد عمومی، وقایع ناخوشایند اجتماعی یا تماس‌های تلفنی باشند. لینچ حتی به دانشجویان درون‌گرای خود اجازه می‌دهد تا زمانی که به‌طور فعال درگیر بحث هستند، از دفترطراحی‌شان برای نوشتن انتقاداتشان استفاده کنند. لینچ می‌گوید: «دفترهای طراحی می‌توانند زندگی ما را مثل یک دفترخاطرات ثبت کنند و می‌توانند همراهان وفاداری باشند.

منبع:www.artsy.net

پانویس

۱. Kody Chamberlain

۲. Eugene Delacroix

۳. Olivia Petrides

۴. Fred Lynch

۵. Rhode Island

۶. Steven Peterman